google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: När gifte Anna om sig egentligen?

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 13 februari 2007

När gifte Anna om sig egentligen?

Äntligen skall jag ta itu med Anna Andersdotter och hennes familj. Hennes man Per Andersson var född i Rönnäset 31/1 1823. Han kom till Kyrkbyn 10/11 1869 från sidan 69. Frågan är när de gifte sig. Det ser ut som det står 1888 men det måste ju vara fel eftersom det ju inte har inträffat ännu. Att sista siffran är en åtta är ganska säkert men vad står innan. Eftersom Annas son Jan Erik är född 1845 och deras gemensamma son Per Olof föddes 1860 måste det således vara 1848 eller 1858 förutsatt att Per Olof var äkta. Gissningen blir nog 1858 för det är mest likt det som står skrivet. Det finns tre sätt att bli säker. Det ena är att börja kontrollera när Rossa Anders Ersson dog. Det andra är att chansa på de två årtalen och gå igenom vigslarna i Grangärde. Ett tredje sätt är att följa familjen bakåt i husförhören. Eftersom Per Andersson flyttande in 1869 från sidan 69 men ingen motsvarande notering finns för Anna så är allt ganska konfunderande. Här kommer det in som i kvalitativ forskning kallas triangulering, dvs. kontrollera från flera håll samtidigt och se hur det stämmer överens. Jag har ju redan GID 169.65.27600 öppen sedan tidigare.



Jag började följa Per bakåt och hittade hela familjen på sidan 69. Han kallades där Petter och hade flyttat in från, vad jag tyder som, sid. 176. Jan Erik står som inflyttan från, vad som ser ut som, sid 76 så här är något fel. Familjen finns inte på någon av sidorna så jag går succesivt igenom alla sidor som slutar på 6 upp till 196. Ingen Per Andersson! Eftersom Per inte är så intressant i sig, eftersom han inte är min ana, så ger jag upp letandet och provar istället att hitta Per och Annas vigsel. Jag gillar att chansa så jag går direkt till vigslar 1858 och hoppas på tur. Det är Grangärde E:3 och jag öppnar den boken och bläddrar fram till rätt år och där finns vårt par på sidan 110 [GID 169.26.61500].



De vigdes 27 december 1858 av Söderström. I kolumnen till vänster står datum för lysningarna – 21/11, 28/11 och 5/12. Nybyggaren Peder Andersson i Rönnäset och Enkan Anna Andersdotter på Lillheden. Han är 35 år och hon är 47. Bruden Enka 1855 21/3. Bouppteckning efter hennes förra man Rossa Anders Ersson på Lillheden hållen d. 30de Nov. samma år med öfverstigande skulden – Masmästaren Anders Andersson i Östanbjörka närvarande.
Att det heter Östanbjörka tar jag reda på med hjälp av Sofi genom att söka på ”Östanbjörka Grangärde Sofi” och får då en träff på byn Östanbjörka. Så fick vi ju på köpet reda på när Rossa Anders Ersson dog också.
Lägg även märke till att vid de tre tillfällen som maken Per har noterats i kyrkböckerna har han i kronologisk ordning fått namnen Peder, Petter och Per. Man får vara ganska liberal när det gäller namnfrågan. Man vet ändå att det rör sig om samma person när resten av familjen och födelseuppgifterna stämmer. Vi kan ju för skoj skull kolla hans dopnamn. Vi letar rätt på födelseboken för år 1823. Den heter Grangärde C:7 och sträcker sig mellan 1813 och 1825. Jag går nästan till slutet efersom jag söker 1823. Där hittar jag "in- och utflyttade!!" Det förekommer inte så sällan att det finns andra uppgifter än de som anges i rubriken till kyrkboken och då blir det ju svårt att hitta. Jag finner födde 1823 ungefär i mitten av boken och där står Petter ifrån Rönnäset född 31 januari. Han är son till Anders Olsson och Carin Olsdotter. Då vet vi det också.
Nu får det räcka för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...