google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Lite konkret släktforskning

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 7 februari 2007

Lite konkret släktforskning

Nu har jag gnällt ett par gånger så det är väl dags att återvända till kämpandet med släktforskningens första stapplande steg. Jag skall berätta lite om mina första möten med kyrkböckerna.
Jag hade tagit ett provapå medlemskap i Genline och började leta efter min mormors far Karl Johan, som jag ju presenterat er för tidigare. Jag hade, genom mycket sökande i folkräkningen 1890 samt i Dödboken 1947-2003 fått fram att han, innan han fick sitt soldatnamn, hette Jansson och var född 1871-02-04 i Grangärde. Jag berättade också vilken otrolig tur jag hade som hittade hans far Jan Erik Andersson (Se tidigare Blog).
Jag startar nu Genline och loggar in. Jag söker på Kopparbergs län och Grangärde och kryssar för Alla kyrkböcker. Jag får nu en lista med Husförhör, Födde, Död, Vigslar, m.m. Ni ser att de ha olika bokstavsbeteckningar AI är Husförhör och C är Födde. Husförhören är numrerade AI:1, AI:2 osv. och ibland finns flera filer för samma tidsperiod och då har de också bokstäver som exempelvis AI:1A. Jag vet ju sedan tidigare att Jan Erik Andersson finns på sidan AI:18A, sid. 13. Följande bild kommer fram (utsnitt):



Eftersom figuren kanske inte är skarp nog råder jag er att gå till originalet i Genline. GID 169.65.27600
Således ser vi att både Jan Erik och hans hustru är födda 1845. Han den 28/4 i Lillheden och hon den 23/2 i Kyrkoby (som är den by de bor i nu, vilket framgår av rubrik överst på sidan).
Lägg märke till den ”framstupa” skrivningen av 3or, vilket kan vara svårt att tyda ibland. Man måste också vara observant i äldre kyrkböcker på hur datum skrivs. Ibland skriver man dag/månad och ibland månad/dag. Jag brukar leta rätt på datum senare än 12e i månaden för att se hur den prästen gjort i just den kyrkboken. Vi ser också att Jan Erik och Johanna gifte sig 4/12 1870. (Lägg märke till att 7an skrivs nästan som en 1a). Någon av dem, troligen Johanna, flyttade från sid. 26 drygt en månad innan giftermålet.
Vi hittar också sonen Carl Johan. Hans födelseort är angiven till ”ib”. Det är förkortning på latin för ”ibidem” som betyder ”på samma ställe”, dvs. Kyrkoby. Samma förkortning kommer ni att finna i mer vetenskapligt inriktade böcker i släktforskning längst ned på sidan bland litteraturhänvisningarna. Då betyder det att man hänvisar till samma källa som hänvisningen innan.
Det sista jag skall göra innan jag tar en paus är att kolla vem det var som flyttade från sidan 26. Jag gör det genom att i Genline öppna ett nytt fönster och öppna sid. 26 (symbolen med ett tomt ark). På så sätt kan jag enkelt gå tillbaka till den första sidan.
Vi hittar Johanna bland pigorna näst längst ner på sidan – rad 29. Gården heter Olaussons i Kyrkoby (Kan det ha något att göra med att hon heter Olausson tro?) Jag har funnit att det är enklare att leta efter födelseår när man har en sida full av namn att söka på. Det är lättare än att hitta ett namn, så jag sökte såldes någon som föddes år 1845. Innan jag slutar för idag vill jag peka på några saker som jag tyckte var knepiga i början. Lägg märke till hur man skriver dubbels s – ungefär som vi skriver ett litet f med skrivstil. Ofta förkortar man –son helt enkelt till ett sådant ss. Dotter förkortar man på samma sätt till dtr. Vi ser också på rad 29 där vi fann Johanna att hon flyttat från pag 97 året innan 1869 18/11. Om vi följer hela raden ut till höger finner vi att hon flyttat till sid. 13 och det var ju där vi fann henne. Märk att prästen skrivit ömsom pag = pagina (latin igen) = sida, ömsom sida i kolumnen för flyttad. Om det bara står ett sidnummer betyder det att personen flyttat inom socknen och dessutom inom samma husförhörsperiod. I det här fallet AI:18A. Annars står det utskrivet vilken den gamla socknen var eller hänvisning till andra husförhör (om man har tur). Jag återkommer till detta. Nästa gång skall jag titta mer på Jan Eriks familj. Att han är styvson intresserar mig nämligen.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag vill bara tacka för din blog, jag läser i den då och då och ler igenkännande. Det mesta stämmer precis med mina egna erfarenheter och du träffar ofta mitt i prick.

    Vill förmedla en länk till en släktforskare i Minnesota (uppenbarligen med svensk bakgrund.) Bland "features" finns några artiklar skrivna med stor humor.

    http://www.lizlyle.lofgrens.org/index.html

    mvh
    lars.norrestad@combitech.se

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...