google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Hjälp!

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 7 oktober 2007

Hjälp!

Vädret här i Frankrike inbjuder verkligen inte till släktforskning just nu. Vi har strålande sol och ungefär 25º. Vi väntar goda vänner från Sverige och det innebär naturligtvis att huset skall vara tiptop, åtminstone som min fru ser det. Jag tycker det är charmigt med lite stök och boktravar. Hur som helst är det min ambition att bli lite mer aktiv med forskandet inom den närmaste tiden så häromdagen packade jag upp mina släktforskningspapper och la dom i högar beroende på vilken släktgren de hör till. Jag behöver emellertid lite hjälp att komma vidare eftersom jag kört fast på ett antal ställen. Kanske ni läsare har anknytningar till mina anor så ni kan hjälpa mig komma igång igen.

Följande släkter intresserar mig:

Min fars sida:
- Släkten Adler från Ljusnarberg samt svedjefinnen Pecka Osmi också från Ljusnarsberg.
- Släkten Klingert (Kleingärtner) med rötter i Tyskland och med senare släktingar i Västergötland.
- Släkten Hägerman från Norrbärke samt ättlingar till bergsmannen Michel Hermansson i Furbo.
- Släkten Nassenius från Nås och Floda samt släkten Svinhufvud.
- Anor till den till Amerika utvandrade Nils Johan Mose från Persberg.
- Anor till Anders Jonsson Sågmester i Starbo.

Min mors sida:
- Prästsläkten Kihlgren i Holmedal med senare ättlingar af Borneman.
- Släkten Skragge där jag inte kan huitta anknytningen mellan min ana tullnären Simon Skragge och den stora Skraggesläkten.
- Ola Månsson från Eda vars mor jag inte kan hitta.

Min frus släkt från Östergötland/Småland:
- Släkterna Eckerberg och Ringqvist.

Om ni tror att ni har information om någon av dessa kan vi väl jämföra våra forskningsresultat.
Om ni är intresserade av hur livet som pensionär i Frankrike gestaltar sig kan ni läsa mina bloggar:
http://blog.france-midi.co.uk/blog och
http://www.france-midi.blogspot.com Dom är olika så man kan läsa båda.

1 kommentar:

  1. Hej Jan!

    Intressant arbete du har utfört vad gäller min farfars (Per Eckerbers) anor. Läste ett tidigare inlägg där det diskuterades vilken den förste kände Eckerberg var, och huruvida han var vallon. Tänkte bidra med mitt input:
    Jag har själv fått höra att vi ursprungligen var valloner, och att det yttrar sig i min farfars bruna ögon och svarta hår. Av Per Eckerbergs barn fick det äldsta barnet bruna ögon och det yngre gröna/blåa (troligtvis från Inga Eckerbergs finska anor).

    Vad Per Eckerberg själv har sagt om saken är att Eckerberg troligtvis är en försvenskad version av det mer vidsträckta Ecker. Därför påstås även att i princip samtliga Eckerberg är släkt, då det troligtvis var en och samma Ecker-familj som kom till Sverige och "försvenskade" sig.

    Ecker är ett väldigt vanligt efternamn söder om Sverige, och är oftast förknippat med ett vallonskt släkte, men just för att efternamnet är så vidsträckt är det svårt att avgöra i fall just Eckerberg kommer av en vallonsk Ecker-släkt.

    Lösningen består alltså i att finna vilken den första Eckerberg-familjen var och därefter ta reda på om de en gång tillhörde släktet Ecker, där det troligtvis finns extensiv forskningsgrund av "vallonska" intresseorganisationer. En svår uppgift om man inte kan läsa franska eller flamländska. Alternativt ta reda på vilka de första Ecker var som kom till Sverige.

    Jag tillskriver mig själv enbart vallonerna på skämt, då jag så uppenbart inte ser "vallonsk" ut.

    Vänlig hälsning,
    P.N.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...