google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Hjälp att hitta i min Blogg

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 7 november 2009

Hjälp att hitta i min Blogg

Det har blivit över 100 texter i min blogg nu och innan året är slut kommer jag nog ha haft 30 000 besökare under 2009. Hur många som kommenterat och gett mig tips, råd och uppmuntran vet jag inte, men det är för få hur många det än blir.

En del texter har passerat sitt bäst-före-datum, men andra kan fortfarande ha sin aktualitet, men är svåra att hitta. Jag har därför lagt in en sökruta till höger som söker endast i den här bloggen. Den skall underlätta för er att se om jag skrivit något om era anor, om era socknar eller om ämnen som intresserar er. Testa den gärna!

8 kommentarer:

  1. Ett sätt att strukturera informationen i en blog är att använda taggar.

    SvaraRadera
  2. Hej

    Jag vet att man kan använda taggar och gör det också, men taggarna är MIN uppfattning om vad innehållet handlar om. En sökruta ger DIG möjlighet att avgöra vad DU är intresserad av och ger därför större flexibilitet för DIG som läsare.

    Mvh
    Jan

    SvaraRadera
  3. Det ena utesluter inte det andra. Du hade redan en sökruta på din sida (längst upp till vänster), men det är kanske inte alla som hittar den.

    SvaraRadera
  4. Hej igen

    Kul att diskutera det här. Du har så rätt - sökrutan upptill ser mycket få, dessutom ger den hela blogginläggen, vilket blir en fruktansvärd massa att plöja igenom om man exempelvis öker på Norrbärke. Då gillar jag de små uttdragen bättre.
    Vad gäller taggar så är ju en sökruta som den jag lagt in inte något annat än en sökning i en tagglista som innehåller alla ord jag någonsin skrivit i min blogg eftersom det bygger på att blogginläggen är indexerade.
    Jag är tacksam för dina synpunkter men föredrar nog den sökning jag nu har. Jag skulle till och med kunna tänka mig skippa taggarna - eftersom det är så bökigt att välja dom rätta. Nästa gång jag får råd kanske jag är mer lyhörd(-:

    Mvh
    Jan

    SvaraRadera
  5. Bra att Du övergått till sökning på enskilda ord. Skippa gärna taggarna. Men hur lägger man in sökning på ord på sin hemsida - idiot på allt vad datorer heter.

    SvaraRadera
  6. Hej Synnöve (ursäkta stavningen)

    Du skriver bara in ett ord i rutan till höger "LETA I DEN HÄR BLOGGEN" och trycker på SÖK. Då kommer en mängd snuttar upp där ordet förekommer så du kan se om det är intressant. Sedan är det bara att välja att läsa hela inlägget om du hittar något bra.

    Hälsningar
    Jan

    SvaraRadera
  7. Tack Jan, för din utmärkta blogg. Den har inspirerat mig till att äntligen börja forska, genom ett abonnemang hos Genline. Har kommit en bit på väg och detektivarbetet är faktiskt roligare än vad jag kunnat ana.

    SvaraRadera
  8. Peter;

    det gläder mig verkligen att jag bidragit till att du känner inspiration inför släktforskingen.

    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...