google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Årets Julklapp från DISGEN - källor som fotnoter vid utskrift?

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 2 december 2009

Årets Julklapp från DISGEN - källor som fotnoter vid utskrift?

När jag skrev om arbetet med min släktbok för en tid sedan fick jag ett påpekande från CREX att DISGEN borde göra det möjligt att skriva ut källor som fotnoter eller slutnoter. Sedan dess har jag diskuterat samma fråga med Bertil Turesson. Vi är helt överens om att notförteckning i slutet av en släktbok är, ur läsbarhetssynvinkel, mycket otympligt. Att dessutom som i DISGEN få hela texten "nedsölad" med tunga källhänvisningar är oskönt och kan knappast glädja någon och gör texten närmast oläslig för en icke släktforskare - som ju ofta skall få resultatet som gåva. Jag har nu under lång tid försökt manipulera DISGEN till att skriva ut på annat sätt, men inser då att det är värre än jag kunde tro. Om jag stänger av (inte kryssar) källorna så slipper jag visserligen dessa i texten, men förlorar också källförteckningen. Således får jag en släktbok där den intresserade inte på något sätt kan följa vad jag gjort, vilket är helt oacceptabelt.

Jag berättade i förra inlägget att jag börjat använda InDesign för min släktbok. Det programmet kan importera RTF-filer, vilket DISGEN kan producera. InDesign kan också läsa in RTF-filer manipulerade i MS Word, men det har jag ju ingen nytta av eftersom originalfilen från DIGEN inte ger mig någon möjlighet till Källor som fotnoter.

Vad man önskar sig är en utskrift från DISGEN där Källorna representeras i texten av en not - exempelvis en siffra - som sedan återfinns vid slutat av sidan och där kan man läsa hela källhänvisningen. När jag tittar runt lite i DISGENS notisdialog ser jag att möjligheten till detta faktiskt redan nästan finns. För varje Notis anger man ju en Källa. Samtidigt kan man skriva en Fotnot samt en Anteckning. Det finns ett val i DISGEN där man kan slå ihop Anteckningar med Fotnoter och skriva ut dess nederst på den sida de hör till. Det vore således enkelt programmeringsmässigt att kunna välja att kopiera varje notis Källa till respektive Fotnotsfält så hade man den lösning som erfordras. Det borde vara så enkelt att man inte ens behöver vänta till en stor uppgradering utan göra det ganska omgående.
Läs mer här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...