google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Disgen, MinSläkt och Holger - Sveriges populäraste släktforskningsprogram

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 7 februari 2010

Disgen, MinSläkt och Holger - Sveriges populäraste släktforskningsprogram

GeneaNet har gjort en förfrågan bland sina medlemmar om vilket släktforskningsprogram som är populärast i Sverige. Inte särskilt förvånande kom Disgen (35,8%) i topp tätt följt av MinSläkt (31,1%) och Holger (8,6%) på tredje plats. När jag själv började med släktforskning för inte alltför länge sedan var det MinSläkt jag startade med efter att också ha tittat på Holger. Efter en tid bytte jag emellertid, med visst motstånd till Disgen, men saknade ändå MinSläkt, som jag då och då återkommer till och laddar in mina data i parallellt. Hur kommer det sig då att så många andra uppenbarligen har samma favoriter som jag har?

Jag har nu under en dryg månad arbetat med att utforma en Internetkurs i Släktforskning för noviser. Jag börjar nu se slutet på det arbetet och är ivrig att få ut den på Internet. Jag ställdes då inför problemet att säga något rättvisande och informativt om valet av släktforskningsprogram till en nybörjare som aldrig syssat med släktforskning förrut. Jag vill ju gärna att de som läser kursen skall skaffa ett program så dom kan börja mata in sina anor i, men samtidigt inser jag att det finns ett visst motstånd mot att lägga ut pengar på något man inte riktigt förstår sig på. Jag upptäcker då att det är bara från MinSläkt som man kan ladda ned ett fullt fungerande program gratis. Visserligen har det inte alla funktioner och visserligen får man en påminnelse om att man kör ett gratisprogram då och då, men man kan använda programmet utan några restriktioner av betydelse tills man vet om man vill fortsätta med sin nya hobby eller tills man anser sig vilja prova ett annat program.

Både Disgen och Holger erbjuder särskilda demo-program som man bara kan mata in 100 personer i. Vad gäller Disgen är det än mer restriktivt för där är det 100 poster, vilket innebär att även giften räknas som en person. Inget av dessa program är således särskilt lämpade om man vill testa hur det är att släktforska eller delta i en kurs som min eller någon annans nybörjarkurs. Däremot fungerar det för att ge den erfarne släktforskaren en idé om vad programmet går för.

Vad vill jag då säga med detta? Jo, jag tror detta är en av orsakerna till att MinSläkt har en så hög popularitet. Visst, jag är den förste att erkänna att det är ett väldigt välgjort program, lätt att förstå för en nybörjare och en strålande grafik som ser ut precis som man förställer sig att ett släktforskarprogram skall se ut. Att jag och många andra ändå valt Disgen får nog främst förklaras med dess mycket avancerade funktioner och funktionella koppling till såväl DIS som Genline.

Jag tror att just möjligheten att använda en något begränsad version av MinSläkt gratis är nyckeln. Har man börjat med programmet blir man lätt förtjust och vänjer sig vid dess funktioner och blir obenägen att byta. Eftersom man blir så förtjust i programmet så tror jag också dom flesta känner ett litet stygn av dåligt samvete varje gång som meddelandet om att man kör ett gratisprogram kommer upp. Nog kan man väl betala 300 kronor för något som funkar så bra tycker man nog.

Som affärsidé tror jag MinSläkt valt helt rätt väg och att det är en av orsakerna till att så många favoriserar MinSläkt framför Holger. Säkert finns också funktionella skillnader, men jag kan för lite om Holger för att avgöra det. Man kan ju också undra över hur många som kör Disgen på en piratkopia, vilket ju lätt blir följden när man distribuerar program på skiva och inte har någon kontroll över hur skivorna användes. Den risken löper ju inte MinSläkt eftersom begreppet piratkopia saknar relevans i det fallet.

10 kommentarer:

  1. Tror att du har rätt i att gratis versionen av Min Släkt är viktig. Var även det jag försökte mig på först. Valde sedan DIS eftersom jag kände att det var en behaglig layout och grafik.

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte ett jota men din site gjorde det hela lättare. <nu testar jag MIN SLÄKT ett tag.kul..
    Bernhard

    SvaraRadera
  3. Hej Maria och Bernhard
    Kul att ni läser min blogg. Om ni är intresserade för er egen del eller som present så fixar jag gärna en introduktionsrabatt på min kurs som kommer att vara i samma stil som bloggen, men mer strukturerad. Skicka bara ett mejl till mig så får ni en rabattkod. Mejlen finns under Min Profil.
    Mvh
    Jan
    PS/Den kommer att kosta 195 kronor med rabatt/DS

    SvaraRadera
  4. Vill bara tipsa om ett släkforskningsprogram som har sina anor i Amiga väelden.
    Det är helt gratis att använda men det är dock på engelska.
    Programmet heter ScionPC och finns på
    http://homepages.paradise.net.nz/scionpc/
    Ytterligare ett gratis program är Ahnenblatt på
    http://www.ahnenblatt.com/languages.html

    SvaraRadera
  5. Jag skulle tipsa om ett bra och informativt släktprogram som är gratis. det är Legacy 7, det kan vara både enkelt och avancerat beroende på val.
    Kent

    SvaraRadera
  6. Tack Kent för tipset.

    Jag har provat Legacy och tycker det ser väldigt fint ut. Jag har emellertid upptäckt att det finns två typer av släktforskningprogram: Det är dels de som försöker efterlikna en antavla och erbjuder rutor att fylla i. De flesta nätprogram som Familjeband är ju sådana. Urtypen för detta är MinSläkt, men Disgen har samma idé. När man klickar på en sådan ruta kommer det upp ett formulär. Den andra typen verkar vara inspirerade av Excel och där får man starta med att fylla i ett formulär. Jag föredrar den tidigare modellen framför den senare, men det är ju en smaksak.

    Mvh
    Jan

    SvaraRadera
  7. Varför glömma bort Anarkiv, ett kompetent och professionellt släktprogram som funnits i mer än 10 år och som också finns i en gratisversion? Det är numera uppe i version 7 och har allt som en släktforskare kan behöva.

    Hälsningar Curt

    SvaraRadera
  8. Det finns inget skäl att inte ta upp Anarkiv. Att de inte är med i den här texten beror på att dom inte, enligt GeneaNets undersökning, tillhörde de populäraste svenska programmen.
    Jag har senare, bl a på Facebook, puffat för Anarkiv.
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera
  9. Tack Jan för dina synpunkter, själv har jag använt Holger i många år och är jättenöjd med det.
    När jag såg testen laddade jag hem Min släkt och blev mycket imponerad av det, men tänker nog fortsätta med Holger i alla fall.

    Mvh
    Alf

    SvaraRadera
  10. Hej Alf
    Trevligt att du gillar Holger - själv vet jag inte så mycket om det, men det är ju ganska populärt. Kanske borde du läsa ett par andra texter också om du funderar på att byta i framtiden. Det är den nya texten http://slaktforskning.blogspot.com/2012/02/sveriges-popularaste.html
    samt http://slaktforskning.blogspot.com/2012/02/utlamnad-till-disgen-pa-deras-villkor.html
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...