google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Helt plötsligt händer det

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 28 februari 2010

Helt plötsligt händer det

Min förra text illustrerade jag med en champagneflaska där korken flyger ut med en smäll och de gudomliga dropparna fullständigt väller ut. Jag har senaste dagarna upplevt något liknande i släktforskningen.

Under lång tid har jag försökt finna ut mer om min ana Simon Andersson Skragge - tullnär vid Edet i Skillingmark. Jag har läst allt som står att finna om släkten Skragge för att komma underfund med hur han är befryndad med den kända släkten från Hammarön utanför Karlstad, samt därmed också med Skraggarna från Huggenäs. Det finns mycket skrivet om den släkten bl. a. av Lagerborg [1] som härstammar från Simon Skragge på Hammarön.

Under ganska lång tid har jag haft små trevare utlagda på Rötters Anbytarforum och fått viss respons från några andra Skraggeforskare. I stort sett har dom kört fast på samma saker som jag men vi har i alla fall kunnat enas om vad vi inte vet. Jag måste säga att jag hade lagt undan Skragge eftersom jag inte kunnat se hur jag skall komma vidare. Där har Skragge legat och mognat i släktorskningens källare som en champagneflaska som håller på att jäsa ut till ett stilla, men inte särskilt intressant vin. Så helt plötsligt händer något.

En forskare publicerar en notis på Anbytarforum där han berättar vad han läst om Simon Andersson Skragges far Anders Simonson i Vagge i Ny socken. Han har hittat honom i Magnells samlingar på Arkiv Digital. Magnells samlingar är tolkningar av domböcker för Jösse och Gillberga häraden i Värmland och där är Simons far flitigt förekommande. Detta inlägg fungerar som när man tillsätter den lilla extratillsatsen av socker i den slutjästa champagnen för att åstadkomma bubblorna. Det blir en hiskelig aktivitet på Anbytarforum. Kommentarena och rönen strömmar in och bilden av familjen Simonsson från Vagge i Ny socken i Värmland blir allt mer nyanserad och detaljerad. Bland annat lär Anders ha bitit av en bit av näsan på en antagonist vid ett tillfälle.

Nu är det bara att alla vi Skraggeforskare vårdar detta, vänder på våra data då och då och låter kunskapen utvecklas tills vi helt plötsligt har en fullständig bild av om, och i så fall hur, Anders Simonson, född i Huggenäs är befryndad med de andra Skraggarna där.

Kanske kan jag så småningom sammanfatta detta i en taxt här och då blir det plats för ännu en champagnekork som flyger i luften.

1) Lagerborg, Rolf. 1919. En Värmlandssläkts Öden, Södeström & Co Förlagsaktiebolag, Helsingfors.

2 kommentarer:

  1. He-he, inte lätt med marknadsföring ;-) Pensionärers tävlingsinstinkt kanske bara sträcker sig till fjärrkontrollen (åtminstone under OS-tider)? Men hur som helst så kan jag verkligen rekommendera kursen. Jag kunde knappt slita mig från den.

    Kul med Skragge-rönen också. Kanske vi till och med kan hitta en koppling till mitt släktträd någonstans. Min egen släktnöt som ligger på jäsning sedan ganska lång tid tillbaka har troligen sin lösning i någon grannsocken till Huggenäs och Ny (Frågan är hur och varför Jan Larsson tog sig namnet Sander och vilka som var hans föräldrar. Har teorier, men inga hårda bevis.)

    SvaraRadera
  2. Nej du har sannerligen rätt - det är inte lätt, speciellt när man inte är så van, men det är jätteroligt att du gillar min kurs - det gör mig verkligen glad.
    Jag återkommer så småningom med mera Skraggenytt - det strömmar in hela tiden.
    Mvh
    Jan
    Berätta gärna för alla du känner om min kurs!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...