google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Nu kan fosterbarn, adopterade och barn i HBT-förhållanden också börja släktforska

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 11 februari 2010

Nu kan fosterbarn, adopterade och barn i HBT-förhållanden också börja släktforska


När jag har arbetat med min nybörjarkurs Släktforskning för noviser har jag funderat en del över hur man skall göra i framtiden med icke-konventionella förhållanden. Jag kom att tänka på det eftersom min far var fosterbarn och växte upp med en en mor och en far som han inte hade någon som helst genetiskt gemensamt med, men som han lärde känna som sin familj och jag som mina farföräldrar. Samtidigt har jag under de senaste åren fått reda på hans biologiska anor, men det känns lite konstigt att inte ha någon metod att registrera de som de facto var hans föräldrar utan bara den släkt som varken jag eller han har någon kontakt med.
Hur kommer man i framtiden att handskas med alla särbos, sambos och plastföräldrar ur genealogiskt hänseende, för att inte tala om samkönade äktenskap där ett barn har två pappor eller två mammor och dessutom kanske en ytterligare en biologisk förälder som har gemensam vårdnad med paret som barnet bor mest hos.

Jag blev då glad när jag idag fick ett tips från en läsare om ett nygammalt program som heter ScionPC. Det är ett program från Nya Zeeland och följaktligen på engelska, men det går utmärkt att åtminstone mata in svenska tecken - det har jag kollat. Däremot lyckades jag inte importera en Gedcom jag hade liggande, men det brukar ju krävas lite handpåläggning innan man hittar rätt version.

Det anmärkningsvärda med programmet är att det inte talar om "man" och "hustru" utan i stället talar om "Prime" and "Partner" och man kan välja fritt vem som skall vara Prime och vem som skall vara Partner och vilket kön de skall ha. Kanske användbart även i heterosexuella förhållanden? Programmet har nämligen inga fördomar ens mot sk. toffelhjältar. Vad som är ännu mer anmärkningsvärt är att barn inte är begränsade till att ha två föräldrar, vilket ju öppnar för registrering av olika familjekonstellationer.

Jag sparar emellertid det bästa till sist. Programmet är helt gratis, har en modern uppläggning och är helt portabelt mellan datorer, exempelvis på ett USB-minne.

2 kommentarer:

  1. Kan även tipsa om Gramps portabel för windows, svensk språkfil finns.
    http://www.ormus.info/archives/278-Portable-Gramps-Genealogy-in-your-Pocket.html

    SvaraRadera
  2. Tack Fredric för tipset. Det måste jag kolla.
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...