google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Fantastisk kundbehandling av The Complete Genealogy Reporter

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 13 april 2010

Fantastisk kundbehandling av The Complete Genealogy Reporter

Jag höjde The Complete Genealogy Reporter till skyarna i min förra text, men klagade lite på några fraser i den sk. narrationen. Enligt hjälpfilen kunde man emellertid editera de två filerna Introduction_sve.txt och Svenska.txt som styr detta. Friskt vågat hälften vunnet så jag satte igång. Först skall man emellertid hitta dom. I Windows Vista finns dom i en map som heter C:\ProgramData\The Complete Genealogy Reporter\Languages\Reports\. Om man har någon annan version av Windows får man leta. Problemet är att mapen ProgramData är en dold map så man måste ange att sökfunktionen skall söka i dolda mappar.

Nå jag hittade båda. Nästa steg skulle vara att spara kopior av filerna under namnet Custom.txt och Introduction_cus.txt i samma map. Om man editerar dessa nya filer skall ändringarna följa med även över uppgraderingar angavs det. Sagt och gjort - jag ändrade lite på ett ställe i filen för att se om "det tog" och startade om programmet. Det låste sig totalt och så till den grad att det enda var att installera om, vilket inte heller gick. Jag avinstallerade då programmet, men då angav Windows att det fanns filer som måste raderas manuellt. Jag testade ändå att installera en ny version, men se det gick inte. Samma fil som inte kunde avinstalleras gjorde det omöjligt att installera en ny version. Filen hette TCGR.exe och jag försökte radera den, men det tilläts inte, däremot kunde jag döpa om den till xxxx.exe och då kunde jag installera om programmet. Troligen är det en spärr mot att man skall installera den ena 30 dagars utvärderingskopian efter varandra utan att betala. Låsningen hade nämligen gjort att jag förlorat mina licensrättigheter så programmet trodde jag körde en testlicens. Efter lite testande fann jag att allt funkade om jag tog bort filerna Custom.txt och Introduction_cus.txt. Här hade vi tydligen en bugg i programmet. Jag upptäckte också att jag kunde radera mina xxxx.exe så snart jag hade blivit behörig och betalande användare igen.

Jag mailade då till Nigel Bufton som utvecklar och säljer programmet och förklarade min situation. Döm om min förvåning när jag fick svar efter en timma. Han hade då lagt ut en uppgradering på nätet som åtgärdade problemet. Han rekommenderade mig också att, snarare än att använda Custom-filerna, ända i de svenska filerna samt ha ändringarna också i Custom-filerna för att efter varje uppgradering kopiera över Customfilerna till de svenska filerna. På så sätt förstod programmet att det skulle tala svenska i alla skeden, vilket kanske inte var fallet om man angav Custom-language. Vi hade en längre dialog via mail och jag var behjälplig med att ändra innehållet i koden för Svenska.txt och Introduction_sve.txt så att de små språkfelaktigheterna försvann. Dessa nya filer kommer nu att inkluderas i programpaketet. Tycker ni att narrationen fortfarande har brister så får ni skälla på mig.

Jag kan bara säga att det inte bara är programmet som är bra - kundservicen är helt utomordentlig. Vilken programmakare skulle besvära sig att med "vändande post" åtgärda en bugg i systemet.

Jo jag vet en som i blygsam skala gör det - jag själv. Jag hoppas att ni observerat att alla som är 60 år fyllda får 100 kronors rabatt på min släktforskningskurs för nybörjare. Ni andra får betala 295 kronor om ni inte köper den åt moster Ester och snyltar på födelsedagspresenten ni gett henne.

PS den 15 april/TCGR har nu en ny uppgradering som innehåller de nya svenska språkfilerna/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...