google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Det gamla albumet berättar

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

lördag 24 juli 2010

Det gamla albumet berättar

Mormor
Morfar











Jag fann ett gammalt fotoalbum från mina morföräldrars ungdom. Min morfar Nils Olofsson var kusk vid Noreborgs Herrgård i Åmotfors i Eda i Värmland och min mormor Augusta Eugenia Aronsdotter var kokerska på samma ställe. De var båda mycket stiliga ungdomar och deras album innehöll foton av vad jag förmodar var deras vänner vid den tiden - 1912. Det var tre år innan de gifte sig.

Det har inte varit möjligt att spåra mer än några få av de vänner som finns i albumet då min mor, som som yngsta barn är född 1923, av naturliga skäl känner få av dem. Ett par har emellertid väckt mitt intresse specifikt, främst för att bilden av dem är så stilig och att de uppenbarligen är ett syskonpar. På fotot står deras namn skrivna - Linea och Emil Westerberg. Mitt sökande i tillgängliga databaser har gett dåligt resultat ända tills jag tog mig för att söka efter föräldrarna. Jag antog då att de bodde någonstans nära där mina morföräldrar bodde.

Jag fann då följande:

Karl Johannesson Westerberg född 1860 i Ny socken och hans hustru Kristina Persdotter, född 1862 i Ålgå socken hade år 1900 fem barn - Kristina Eleonora född 1886, Emil, född 24/10 1889, Anna Linnéa, född 8/6 1892, Klas född 1897, samt Elsa Maria född 1900. De bodde vid Kroppstadfors vilken är den del av Åmotfors som ligger på gränsen mellan Ny socken och Eda socken. Emil Westerberg var 2 år yngre än min morfar och båda var 1912 lite över 20 år och av utseendet att döma två självsäkra herrar.

Emil Westberg avled i Charlottenberg 24/12 1965, systern Anna Linnéa avled på ålderdomshemmet i Åmotfors 8/11 1983. Hon hette då Jonasson i efternamn. Hon blev änka 29/12 1978. Hon och hennes make Olof Leander Jonasson, född 30/6 1894, gifte sig 27/12 1919. Han kom från grannsocknen Köla. Brodern Emil förblev emellertid ogift till sin död.

När jag kommit så långt erinrar jag mig att jag sett namnet Olof Jonasson förrut. Han finns på en annan bild ur mina morföräldrars album - också det fotot taget 1912. Man undrar om romansen mellan honom och Linnéa hade startat då, men det verkar ju vara en väl lång förlovning - hela 6 år. Där finns också en bild av hans äldre bror Birger född 26/4 1893. Olof Leanders och Bror Birgers far Jonas Andersson var från Köla och modern Maria Holm kom från Skillingmark. De hade också en dotter Ellen Karolina enligt folkräkningen år 1900. Brodern Bror Birger Jonasson avled på prästgården i Köla 11/5 1957.

Kanske är dessa personer släkt med någon av mina läsare. Själv tyckte jag det var spännande att lära mig lite mer om vännerna till mina morföräldrar från seklets början.

Jag väntar ivrigt på att SVAR skall publicera folkräkningen 1910 för Värmland där jag kanske kan få reda på mer om min morfars vänner.

Källor:
Begravda i Sverige
Sveriges Dödbok 1947-2006
Sveriges befolkning 1900

4 kommentarer:

  1. Håller med Helena, fina bilder :) dock reagerade jag på Linnéa's födelseår och året hon blev änka. hon kunde väl inte bli änka samma år som hon föddes? ;) jag tror tryckfelsnisse smög sej in när inlägget skrevs ;)

    SvaraRadera
  2. Tack! - Jag gillar verkligen observanta läsare. Nu har jag fixat så Olof Leanders dödsdatum är korrekt.
    Mvh
    Jan
    Väldigt snygg signaturbild du har!

    SvaraRadera
  3. Varsågod!
    Vad bra att det är positivt så det inte är åt andra hållet :) Nu ser det mer "rätt" ut ;)
    Tack så mycket! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...