google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Jag blir bättre och bättre på att använda mitt nya släktboksprogram

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 17 mars 2011

Jag blir bättre och bättre på att använda mitt nya släktboksprogram

Jag blir mer och mer imponerad av The Complete Genealogy Reporter - TCGR. Den har blivit mitt huvudsakliga program för att framställa släktböcker. Den fungerar fantastiskt bra oavsett om man vill framställa e-böcker, tryckta böcker eller böcker i html-format för Internet eller till och med skriva dom till en Word-fil.

Vad man kan göra är delvis beroende av vilken form ens GEDCOM-fil har, eftersom TCGR läser de data som ditt släktforskningprogram producerar som GEDCOM-export. Själv använder jag DISGEN och exporterar i UTF-format. Det gäller då att säga till DISGEN vilka data programmet skall inkludera i exporten för det är bara dessa som TCGR kan behandla. Man får prova sig fram lite för att se att resultatet blir det man önskar.

Om man har en fullödig GEDCOM-fil att tillgå har man stora möjligheter att manipulera den rapport som TCGR producerar. Variationerna är så många och en del så avancerade att jag bara krafsat lite på ytan ännu. Några funktioner jag märkt är att man kan ställa in typografiska värden för sidlayout om man väljer att trycka sin släktbok.

Om bildinformation är inkluderade i GEDCOMFILEN kan TCGR hantera detta med vissa begränsningar. Porträtt placeras exempelvis i några valda positioner och storlekar i förhållande till varje individ. Man kan även be programmet inkludera speciella bildbilagor i släktboken. Länge trodde jag att möjligheterna därmed var uttömda, men har nu upptäckt att man kan inkludera bilder både i namnlistor, ortslistor och listor över yrken. Dessutom kan man enkelt inkludera beskrivningar i dessa listor. En trevlig användning av detta är exemplevis att man kan skriva presentationer av församlingar eller gårdar med åtföljande foton av gården eller kyrkan i byn. När det gäller socknarna så kan man också inkludera kartor och där upptäcker man att TCGR faktiskt är kompatibel med Google Maps.

Alla dessa delar av släktboken genereras automatiskt av TCGR om man endera har en fullödig GEDCOM-fil eller har skrivit lite egna texter med några enkla kommandon inkluderade. Nu kan det ju hända att man vill skriva egna mer fullständiga texter. Jag vill exempelvis ibland inkludera en del av det jag skrivit i bloggen i en släktbok. Detta gör man då i en speciell sektion som heter "Custom section". Med dess hjälp kan man inkludera extra texter. En praktisk funktion är att man kan skriva exempelvis biografier i form av sådana texter och sedan med ett filter automatiskt inkludera de biografier som är relevanta i just den släktboken. Det fina med detta är att man kanske har en stor GEDCOM-fil som inkluderar hela släkten, men vill göra en släktbok till en kusin som ju bara är intresserad av sin sida av släkten. Programmet kan då känna av huruvida en viss person förekommer i släktboken och inkluderar bara de biografier som hör till den släktgrenen. På så sätt behöver man inte manuellt lägga till och ta bort texter när man skickar olika släktböcker till olika släktingar. Det enda man måste tänka på är att vara noga när man anger filtervärdena. Man måste stava likadant som i originalfilen.

Jag kommer att återkomma efter hand med fler produktivitetstips om hur man gör släktböcker och då främst med hjälp av TCGR.

Eftersom jag nu provat TCGR under snart ett år och verkligen tycker det är ett bra och användbart program så tog jag förnyad kontakt med Nigel - jag hjälpte honom ju, av egoistiska skäl, att skriva om den svenska språktolken  förra våren. Det visade sig att han har ett så kallat "affiliate program" som jag kunde anmäla mig till. Det innebär att jag får några kronor för varje program som ni köper genom mina länkar. Det behövs eftersom den här hobbyn drar en del. Jag kommer därför att lägga in länkar både för testversionen och betalversionen på bloggen så småningom. Där länkar jag också till programmet The Complete Genealogy Builder som är företagets släktforskningsprogram. Det har jag bara testat ytligt eftersom jag fortfarande använder DISGEN. Om ni inte vill gynna mig så bör ni gå direkt till Nigel Bufton hemsida och köpa hans program. Priset är detsamma och jag har ju egentligen inte tillfört annat än att hitta programmet och provkört det, samt berättat om mina erfarenheter.

Mina tidigare försök att göra släktbok:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...