google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Senaste nytt på släktboksfronten

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

söndag 15 januari 2012

Senaste nytt på släktboksfronten


Det här med att göra släktböcker lämnar mig ingen ro. Jag försöker utveckla tekniken steg för steg mot en metod som inte kräver allt för mycket arbete från min sida. Så här ser den senaste utvecklingen ut:

Som jag gjort så många gånger tidigare använder jag The Complete Genealogy Reporter - TCGR. Genom mina egna frivilliga insatser har jag lyckats få narrationen på svenska att bli ganska bra för Gedcomfiler från Disgen. Tråkigt nog finns det fortfarande några skönhetsfläckar. Exempelvis vill inte Gedcomfilen från Disgen kännas vid att föräldrar kan vara ogifta, vilket irriterar en del av mina släktingar när dom helt plötsligt gifts ihop med personer som dom bara har gemensamma barn med. Man kan ju dels tycka att det är lite underligt att "sambo", "utom äktenskap" och "före äktenskap" finns med i Disgens val, men ändå inte återspeglas i Gedcomexporten.

En annan egenhet som Disgen har är att man inte kan ha flera föräldrarelationer. För min del innebär det att jag måste välja mellan mina biologiska farföräldrar och min fars fosterföräldrar i mitt släktträd. De senare levde han med större delen av livet medan de biologiska föräldrarna aldrig hade någon del i hans liv. Kanske måste man använda ett mormonprogram eller muslimskt program där mångifte är tillåtet för att få dessa faciliteter. Man kan ju tycka att det är underligt att det mest använda programmet i det liberala och upplysta Sverige har sådana begränsningar.

För att återgå till TCGR så har jag funnit att man kan välja olika profiler för olika släktböcker. Det är en viktig egenskap eftersom man kanske vill utforma rubriker och bilder lite olika för olika släktgrenar. Vad jag gör numera är att jag lägger upp en mapp för varje släktgren, som innehåller en svensk släktbok i PDF-format med hyperlänkar och en utan hyperlänkar för tryckning. I vissa fall framställer jag två kopior på engelska, också dom med eller utan hyperlänkar. I mappen lägger jag också en menyfil framställd med PowerPoint som startfil för släktboken. Jag lägger också in en textfil med uppdateringshistorik så alla skall se när senaste ändring gjordes och vad den avsåg.

När detta är klart lägger jag hela mappen i Dropbox och ger alla berörda personer rättigheter att läsa släktboksmappen. När jag gör uppdateringar behöver jag bara skicka ett meddelande till alla berörda och tala om att ändringar gjorts så kan dom kopiera de nya filerna till sin dator. Nu är ju det gratisutrymme som man har i Dropbox begränsat och det kan ju bli problem om man harmånga stora släktböcker. Dropbox har emellertid tänkt på detta för jag får ett bonusutrymme varje gång en ny användare ansluter sig genom min inbjudan. På så sätt kan jag klara att härbärgera ganska många släktböcker inom mitt gratisutrymme.

Trycka släktböcker i enstaka eller få exemplar är emellertid fortfarande en öppen fråga. Jag har emellertid stora förhoppningar att inom kort ha löst även det problemet till rimlig kostnad. Ni kommer att vara dom första som får veta när jag har lösningen klar. Som det är nu lämnar jag till mottagarna att lösa det problemet bäst dom kan.

Om man vill läsa om TCGR kan man gå hit
Om man vill prova TCGR gratis i 30 dagar kan man ladda ned den fullständiga versionen här
Köper ni programmet genom den här länken får jag några kronor till mitt experimenterande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...