google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Ett subjektivt råd

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 15 februari 2012

Ett subjektivt råd

Maria skrev följande på Facebookgruppen Släktforskning för noviser:

Hej! Ber om lite tips för hur jag enkelt skapar en hemsida med min släktforskning. (Har aldrig gjort en hemsida tidigare). Har forskat i ett 10-tal år nu och fler i den övriga familjen och släkten vill, över internet, ta del av denna forskning som jag nu bara har i Disgen och på min dator. Hur gör man och hur har ni gjort? Helst av allt skulle jag vilja ha en hemsida med möjlighet att låsa hela eller delar av den med lösenord under dess uppbyggnad och främst när det gäller forskning av nu levande personer. Jag vill gärna dela med mig av antavlor, bilder och dokument till dem utan att behöva skriva en släktbok i dagsläget.

Långa svar passar inte på FB, så jag svarar Maria på bloggen istället. Dessutom så tror jag många är i Marias situation. Svaret är mycket subjektivt och bygger helt på mina egna erfarenheter.

Först och främst Maria - skaffa inte en hemsida! En hemsida är jobbig att underhålla, kan bli dyr och är ett väldigt långsamt sätt att kommunicera. Jag har arbetat med och haft hemsidor i några decennier så jag har viss erfarenhet.

Du säger att du vill dela din forskning med släkt och vänner över Internet. För det finns ett flertal utmärkta tjänster. Eftersom du har din forskning på Disgen är det emellertid en tjänst som är bättre än de andra - det är GeneaNet. Skälen är flera:

Dels är GeneaNet gratis att lägga in sin forskning på oavsett hur stort släktträd du har. Dessutom är det gratis att söka i alla träd som inte uttryckligen gjorts privata - också det utan kostnad. Som du förstår kan du göra ditt släktträd privat och sedan ge rättigheter av olika slag till dina släktingar.

Ett annat skäl varför den är bra för dig som normalt har din forskning på den egna datorn är att du kan uppdatera ditt släktträd på GeneaNet hur ofta du vill utan förluster av bilder och dokument du lagt in. Låt mig förklara. Om du lägger in porträtt eller andra bilder på exempelvis Ancestry eller MyHeritage så försvinner dom varje gång du laddar upp en ny Gedcomfil från Disgen. Detta händer inte på GeneaNet. Där lägger du in dina bilder en gång för alla och sedan finns dom där.

Om du dessutom vill ha en möjlighet att berätta om din forskning för dina släktingar, skriva små texter eller tips av olika slag så föreslår jag att du skaffar en blogg. En blogg på exempelvis Blogger, som den du nu läser är gratis, väldigt lätt att hålla aktuell och ganska flexibel. Du kan inte gör allt som man kan göra på en hemsida, men en blogg är mycket enklare. Du ser exempelvis hur jag på bloggen lagt upp separata sidor i flikar överst och i högerspalten länkat till mina släktbilder på Flickr och mitt släktträd på GeneaNet.

Tillägg 16/2 2012: Om man har sin forskning på datorn i exempelvis Disgen får man tänka sig för innan man låter släktingar lägga in nya personer eller göra ändringar på GeneaNet - eller någon annan nättjänst. Då sitter man snart med två versioner av sitt släktträd, ett på  datorn och ett på nätet och vet varken ut eller in. Det bästa är att bara ändra på datorn i Disgen och ladda upp nya gedcomfiler med täta mellanrum. Släktingar som har synpunkter kan skicka interna meddelanden inom GeneaNet till dig. Däremot kan man låta släkt och vänner lägga in bilder och dokument utan risk.

3 kommentarer:

  1. Mycket bra tips! Låter verkligen som detta kan vara något för mig!

    (PS.Tusen tack för din insats idag! Det värmer mitt hjärta!) Maria

    SvaraRadera
  2. Maria
    Jag ville inte lägga ytterligare bränsle på elden, men jag tyckte det var ett dj-a sätt att välkomna en ny gruppmedlem som inte gjort något annat än visat intresse för en fråga som många undrar över.
    Mvh
    Jan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...