google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: De 100 bästa genealogisajterna i världen

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

tisdag 21 januari 2014

De 100 bästa genealogisajterna i världen

Jag gratulerar min släktforskartjänst på Internet – GeneaNet - som i amerikanska GenealogyIn Time Magazine's årliga ranking placerats som den sjunde bästa genealogisajten vid årets ranking. Före på listan är idel amerikanska drakar med stora ekonomiska resurser, som dessutom tar betalt. Det är inte dåligt för en liten europeisk organisation med bara 20 anställda och huvudsakligen europeiskt material. Den enda övriga gratissajten som placerar sig bättre är FamilySearch, men de har ju hela mormonkyrkan i ryggen med dess stora resurser och religiösa engagemang. Enda Europeiska sajt som placeras högre är brittiska versionen av Ancestry på plats 6. 

Imponerande är att norska Arkivverket Digitalarkivet kniper en 13:e plats och DIS-Norge en 34:e plats. Även den danska Dansk Genealogisk Database har lyckats ta sig in på listans plats 78. Ingen helsvensk sajt finns med på Top 100 – bara de svenska versionerna av de stora utländska tjänsterna MyHeritage och Ancestry, men de ligger långt ned på listan.

Jag är personligen förvånad över att inte ArkivDigital uppmärksammas med sin höga tekniska kvalitet. Att DIS-Sverige inte platsar är närmast genant, speciellt som DIS-Norge, som representerar ett ännu mindre språkområde lyckats ta en ganska framskjuten plats. Inte heller svensk släktforsknings "flaggskepp" Rötter låter tala om sig internationellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...