google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Några gamla fotografier som vållat huvudbry

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 19 februari 2014

Några gamla fotografier som vållat huvudbry

Jag fick ett antal bilder av min mor. De flesta kunde hon identifiera med säkerhet, men i några fall var det mer osäkert var personerna passade in i släkten. Speciellt två bilder kunde hon inte säkert beskriva vilka de var. ”Det är Stava och Adel på Kuel” sa hon. ”Dom va sösken och kusiner till mor”, berättade hon. Med mor avsågs Augusta Eugenia Aronsdotter född i Myrevarv, Holmedal 1881, dotter till Aron Andersson och Anna Brita Andersdotter båda födda 1841. Hon var således min mormor.

Jag listade då upp mormors kusiner med hjälp av en speciell funktion i GeneaNet och fann 33 personer, men ingen Stava och ingen Adel. Nu vet jag ju att mycket av den kunskap min mor har om släkten på sin mors sida kommer från samtal mellan henne och hennes mor när hon hängde i hennes kjolar som liten och det var ju någon gång på 20-talet och min mor är nu 90 år gammal. Visserligen är hon kristallklar i huvudet, men det finns stora möjligheter till minnesluckor och missförstånd efter så lång tid. En sak är att man inte var så noga med vad man menade med kusiner på den tiden, en annan att folk ofta la sig till med smeknamn.

Eftersom jag inte hittade varken någon Stava eller någon Adel började jag ifrågasätta min mors minnen och även vad personerna hette. Att Stava troligen hette Gustava var ju ingen långsökt gissning. En annan gissning var att de två troligen var i ungefär samma ålder som min mormor eftersom de skickat porträtt av sig själv till henne. Jag hittade också en kusin som hette Gustava Olofsdotter och var född 1868. Visserligen var hon hela 13 år äldre än mormor, men den enda kusin med rätt namn. Jag började luta åt att min mor kanske missuppfattat Adel för Abel, som var ett mycket populärt namn i Holmedal på mitten av 1800-talet, däremot fanns ingen bland mormors kusiner.

Mormor Augusta
Jag tog mig nu för att efterlysa Stava och Adel på Facebookgruppen ”My ancestors are from Värmland”. Agneta Kjellsby berättade då att en släkting till henne som föddes i Dalsland 1880 hette Gustaf Adolf, men kallades aldrig annat än Adel inom familjen. Holmedal ligger mycket nära Dalsland så namnkulturen var troligen densamma. Mycket riktigt fanns några få Adolf bland kusinerna, varav de flesta kunde avskrivas, men en av dem var bror till Gustava (Stava) och född 1879, dvs. bara två år äldre än mormor. Han hette Olof Adolf Olofsson. Det verkar som om min mor hade rätt i varje detalj.

Jag nöjer mig emellertid inte riktigt utan studerar husförhören för perioden 1861 fram till sekelskiftet för att följa kusinerna. Det visar sig att bröderna Aron (min mormorsfar) och Olof Andersson (Stava och Adels far) bodde grannar i Myrevarv. Visserligen flyttade Olof med familj till Breviken 1975, men det var inom socknen Holmedal. När kusinerna Adel och Augusta föddes bodde de således i skilda byar, men man kan väl anta att banden ändå var starka mellan de jämngamla kusinerna.

Gustava flyttar 1888 till Kristiania (Oslo), som var en naturlig metropol för den här delen av Värmland. Fotot jag har av Adel är taget av fotograf N. Egeberg i Kristiania och fotot av Stava är taget av J.B. Söderblom i Töcksfors som är halvvägs till Kristiania. Eftersom flera av de foton jag fått är tagna av fotografer från Kristiania skulle jag gissa att det var kringresande fotografer som besökte gårdarna och tog bilder av folk.

1882 får Adel en lillebror – Johan Eduard. Modern är då 40 år gammal. Johan Edvard är beskriven som ”Mindre vetande” i husförhöret och i nästa bok finns han upptagen i förteckningen över ”idioter” men beskriven som ”välbärgad”.

Morfar vid ratten
I församlingsboken för 1895-1905 får man veta att Olof Adolf Olsson emigrerar till Norra Amerika den 16 mars 1905. Gustava återkommer från Kristiania och finns med i föräldrarnas familj vid husförhöret 1891 och där förblir hon åtminstone till 1905. Gustava gifter sig aldrig, men moderniserar sitt namn till Olsson. Hon dör 14 december 1946 i Myrevarv. Olof Adolf återvänder från Amerika, eller kanske han aldrig kom iväg. Han dör i Myrevarv 15 februari 1956 som änkling. Även han heter då Olsson. Johan Edvard avlider 17 februari 1908 i Myrevarv. Min mormor flyttar till Eda där hon efter utbildning på Björnö blir kokerska på Noreborgs herrgård och gifter sig med min morfar som var kusk, sedermera chaufför åt disponenten. Mormor blir då hemmafru. Min morfar startade västra Värmlands första droskrörelse. När jag kom till världen 1946 blir disponentens hustru Hilde Fabricius Hanssen min gudmor, vilket innebar att jag skulle förevisas och inspekteras årligen iförd bästa söndagsgåbortstassen med vattenkammad bena i håret – en hemsk upplevelse för en liten parvel. Mormor avlider 26 oktober 1965 vid 84 års ålder.

Om någon känner för att undersöka om Adel någonsin kom till Norra Amerika är jag givetvis intresserad, liksom vem hans hustru var. Jag tar gärna emot bilder av fler av kusinerna eller andra anor från Holmedal.

Vinjettbilden föreställer Adel och Stava

Källor

Holmedal AI:16 (1861-1870) Bild 187 / sid 174 (AID: v11541.b187.s174, NAD: SE/VA/13214)
Holmedal AI:17 (1871-1880) Bild 75 / sid 67 (AID: v11542.b75.s67, NAD: SE/VA/13214)
Holmedal AI:18 (1881-1890) Bild 55 / sid 50 (AID: v11543.b55.s50, NAD: SE/VA/13214)
Holmedal AI:19 (1891-1895) Bild 44 / sid 38 (AID: v11544.b44.s38, NAD: SE/VA/13214)
Holmedal AIIa:1 (1896-1905) Bild 2330 / sid 221 (AID: v172183.b2330.s221, NAD: SE/VA/13214)
Holmedal AIIa:1 (1896-1905) Bild 90 (AID: v172183.b90, NAD: SE/VA/13214)
Holmedal CI:6 (1852-1894) Bild 101 (AID: v6730.b101, NAD: SE/VA/13214)
Sveriges dödbok 1901-2009
Samtal med min mor
Råd från Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...