google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Ett av problemen jag haft med Disgen är löst

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

torsdag 13 mars 2014

Ett av problemen jag haft med Disgen är löst

Jag har klagat ganska mycket på min arbetshäst under många år – Disgen. Jag har också velat byta till ett något modernare program, vilket varit krångligt på grund av Gedcom-kod som inte överensstämmer med standarden. Nu är detta snarare en regel än undantag och Disgen är långt ifrån ensam om detta problem.

Att jag skulle förlora en del information och tvingas ändra annan information insåg jag vara ofrånkomligt när jag skulle byta program, men när jag kom till slutet av mina tester så återstod tre problem som jag endera kunde kringgå eller fick förlika mig med.

De var:

  • Vid exporten från Disgen till FTM (Family Tree Maker) som jag valt att prova förlorades eller förvanskades vissa källor.
  • Det sätt som Disgen markerar tilltalsnamn överensstämde inte med standarden, vilket gjorde att alltid första namn valdes. Detta är speciellt besvärande när man gör automatiserade släktböcker.
  • De alternativ för civilstånd som man kan markera i Disgen exporteras inte till andra program, vilket gör att alla par presenteras som gifta, något som irriterade många släktingar, som fick ta del av materialet.

För en tid sedan blev jag emellertid kontaktad av Torgny Larsson som är ansvarig för fadderverksamheten inom DIS. Han ville diskutera mina, delvis ganska negativa, synpunkter på Disgen för att om möjligt finna lösningar. Vi hade ett mycket långt samtal kring mina problem och även en del resonemang om vad som kommer att hända med Disgen framgent.

Glädjande nog löste vi ett av ovanstående problem – överföring av källor till åtminstone FTM. Bland alla de inställningar för export som finns hade jag naturligtvis inte observerat, eller snarare förstått betydelsen av, den inställning som gjorde skillnad. Så här skall det se ut om ni vill överföra en Gedcom från Disgen till FTM (och kanske till andra program också).


Med denna inställning överförs databasen med korrekta källor och dessutom med bilder på ett utmärkt sätt till FTM. Man bör emellertid tänka på var man sparar sin Gedcom från Disgen eftersom samtliga bilder från Disgen förs över tillsammans med .GED-filen och det kan bli lite rörigt om man exempelvis mellanlagrar sin Gedcom på Skrivbordet. När väl Gedcom-filen är importerad till FTM får man dock själv markera vilka bilder som skall visas som profilbild i de grafiska träden på FTM. En bonus är också att man på detta sätt faktiskt kan kringgå det problem som Ancestry [1] har att man förlorar alla länkar till media när man uppdaterar ett träd från Disgen.

Man gör så här: Anta att du har fört över ett träd från Disgen till FTM som heter ”MittTräd-februari-2014”. Detta träd är synkroniserat med ett träd med samma namn på Ancestry. Du har vidare matat in ett antal nya anor i Disgen sedan sist och vill uppdatera mitt träd på FTM och Ancestry. Du för då över en ny Gedcom till FTM som du kallar ”MittTräd-mars-2014”. FTM kommer ihåg alla länkar mellan personerna i det gamla trädet och respektive bild (på samma sätt som jag berättat att GeneaNet gör vid uppdatering) och länkar rätt bild till rätt person. Det funkar så länge man inte ändrar stavning sedan förra trädet. Ett problem är emellertid att man åter måste välja profilbilder som visas i trädet (de små frimärkena man ser vid varje person i trädet), men man förlorar inget. Om man synkroniserar med Ancestry så skapas ett nytt träd där med samma namn. Lite bökigt är det, men det går.

Som jag berättat tidigare har jag beslutat att använda Disgen och FTM parallellt och GeneaNet som on-line-tjänst. Efter att ha talat med den kunnige och hjälpsamme Torgny Larsson så känns det som ett bra beslut eftersom det finns tecken på att det kan ske en del intressanta förändringar i Disgen i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...