google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Släktforskning för noviser: Provkörning av Disgen 2016

En blogg om släktforskning som är helt oberoende från de stora kommersiella sajterna och är rankad som en av de bättre av flera bedömare. Om du är nybörjare som släktforskare eller funderar på att börja släktforska kanske du kan ha nytta av mina vedermödor och glädjeämnen. Jag kommer att ta upp sådant som jag tycker har varit svårt som nybörjare i släktforskning. Jag kommer också att tipsa om program och websidor jag har haft nytta av, men också berätta om min egen släktforskning.

onsdag 9 december 2015

Provkörning av Disgen 2016


Till glädje för många och besvikelse för andra ser nya Disgen ut precis som man är van vid från Disgen 8.2a när man öppnar Familjeöversikten – med ett undantag – OK två. Det visas porträttbilder i rutorna för anor samt huvudpersonens partner och färgsättningen skiljer sig något från den gamla versionen. Porträtten för partners är emellertid så små så de får närmast ses som markörer att en bild finns, men det är ju inte fel att veta. För de som inte använt Disgen tidigare kommer man att märka att Familjeöversikten har ett helt annat grafiskt upplägg än många andra program och således även skiljer sig från de två andra svenska konkurrenterna. Det kan kännas ovant, men som van användare så tycker jag att det är riktigt funktionellt även om det inte är lika estetiskt tilltalande som konkurrenternas upplägg. En gammal lösning som jag uppskattar är att fönstret kan delas i två identiska Familjeöversikter som sedan kan navigeras i individuellt och korrigeringar kan göras genom ”markera-flytta-och-släppa-principen”. Det underlättar analys och korrigeringar oerhört. Det är en av de bästa lösningarna i Disgen som inget annat program har motsvarigheten till. Däremot tycker jag att de byggda Antavlorna och Stamtavlorna som inte förändrats sedan tidigare är ganska tråkiga i sina textbaserade utföranden. De gör emellertid jobbet eftersom det minimalistiska utförandet gör att man får plats med en väldig massa generationer och därför får en mycket bra översikt. Genom att högerklicka eller använda + och – kan man också förändra antalet generationer i tavlorna. Just beroende på den enkla textbaserade utformningen blir det läsbart även med många generationer. Detta är ett mycket bra verktyg vid översyn och korrigering av materialet eftersom man kan öppna Personöversikterna direkt från tavlorna.

När man startar redigeringen ser man den stora skillnaden mot tidigare. Inmatningsdialogerna, som kallas Personöversikt är både bättre och mer funktionella. Alla fält är klickbara för att öppna underdialoger eller data. Kanske lite väl många varianter som man lätt går vilse i, men det är ambitiöst och en klar förbättring. Man kan emellertid själv välja vilka dialoger i Personöversikten man vill visa och varje dialog kan också flyttas runt om man så önskar. Det gör att man bara behöver se de man använder för tillfället.

Personöversikten förblir sådan man själv valt att den skall se ut, men vad man kan göra i den styrs av en överordnad menyrad inom Personöversikten. För varje menyflik ändras en underliggande menyrad skepnad totalt, vilket ger ett otalt alternativt för inmatning och editering. Låter det krångligt med över- och underordnade menyer såväl i Familjeöversikten som i Personöversikten? Det är lite förvillande till en början för oss gamla Disgenanvändare, men det är en klar förbättring och förenkling mot de i lager av snåriga alternativ i det gamla Disgen som jag aldrig riktigt lärde mig att behärska. Ibland kunde jag kämpa i dagar innan jag förstod hur vissa textrader i rapporterna hade kommit till och kunde stänga av dem. Nu är det mer förståeligt.

En liten, men viktig och bra ändring finns i sökfunktionen för Familjeöversikten. Trevligt nog skriver man förnamn före efternamn, vilket överensstämmer med inmatningen i Disbyt. Dessutom dyker urvalet av relevanta personer upp automatiskt så man kan välja från en lista utan att behöva klicka två gånger som tidigare.

Jag har testat att lägga in multipla föräldrar, vilket gick utmärkt så snart jag kommit underfund med hur man gör. Som gammal Disgenanvändare trodde jag att jag kunde klippa och klistra mellan även dessa två Familjefönster, eftersom jag hade en Flock med min fars fosterföräldrar sedan tidigare, men så funkade det inte – det kanske kommer så småningom. Det är en del att lära om, men det mesta är till det bättre. När man matar in nya föräldrar får man ange relationens karaktär – biologisk-, adoptiv-, eller fosterföräldrar. Man kan också välja kön på varje förälder, vilket ger möjlighet till att registrera alternativa familjestrukturer. Man kan både mata in nya föräldrar direkt via dialogen, och välja bland redan registrerade personer, som jag ju kunde göra för min far eftersom jag hade en färdig Flock från Dg8 med dessa personer.

En nyhet är att Faddrarna registreras på samma sätt som alla andra personer. Det vill säga att jag kan söka en fadders namn och då dyker det upp en Familjeöversikt där denne är en orelaterad person, dvs. saknar anor och ättlingar. När jag förde över faddrarna från Dg8 så saknade även könsbestämning. Detta innebär en del arbete för oss gamla Disgenanvändare, men också en stor fördel om vi orkar. Det är nämligen troligt att många faddrar är relaterade till barnet och barnets föräldrar på ett eller annat sätt och redan finns som sådana i databasen. Det uppstår då en dubblett, men det är inte så lätt att veta om den är äkta eftersom vi sällan fastställt den detaljerade identiteten och händelsedata för faddrarna. Här stundar en del arbete, som emellertid betalar sig. Jag har tidigare vid flera tillfällen lyckats förklara olika skeenden i en anas liv genom att identifiera en fadder. Jag har till och med i ett par fall funnit det avgörande beviset för en okänd faders identitet genom att identifiera faddrar.

Dubbletthanteringen i sig påminner om tidigare och består mycket av falska dubbletter. Man kan emellertid bocka bort de falska så att listan efter hand blir mer relevant. Jag har aldrig varit förtjust i Disgens väldigt vida identifiering av dubbletter. En stor del av dubbletterna består av syskon med samma namn där den förste dött som barn eller av kusiner som fått identiska namn. Som jag nämnt ovan är emellertid hanteringen av de äkta dubbletterna mycket smart tack vare tekniken med delat Familjefönster och drag-och-släpptekniken. Det gäller emellertid att hålla tungan rätt i munnen eftersom det går så gesvint att man lätt blir för snabb och då ställer man till det.

Sammanfattning

Den stora skillnaden i Disgen 2016 ser vi inte. Det är att den har en helt ny databasmotor. De synliga förändringarna är främst mycket bättre inmatningsdialoger, samt förbättrade sökfunktioner. Jag har främst studerat funktionaliteten hos de funktioner som jag brukar använda sedan många år. Detta innebär att jag missat många aspekter av Disgen 2016 och inte uppmärksammat alla förändringar. Exempelvis har jag aldrig använt kartfunktionerna. Jag har också sedan många år avstått från de strukturerade källorna, men använt det strukturerade ortsregistret.

Mitt specialintresse är hur ett program tolkar sina data till Gedcom och hur den genererade Gedcomfilen är kompatibel med andra program. Detta har också varit min specialuppgift i samband med testningen. I det avseendet har förändringar oftast skett till det bättre och i något avseende till det sämre i förhållande till Disgen 8.2a, men det återkommer jag till i senare texter där jag provar såväl Disgen, som MinSläkt och Genney från den utgångspunkten.

Som gammal Disgenanvändare och ibland lite elak kritiker är jag glad över de nya förändringarna i Disgen 2016. Som det ser ut idag kommer jag att fortsätta att ha Disgen som mitt släktforskningsprogram, men även använda ett av de andra programmen parallellt. Utvecklingen under det närmaste året och hur mina portabilitetstester (möjlighet att flytta data) faller ut får avgöra hur mitt definitiva val blir.

Man bör märka att jag testat Betaversioner av nya Disgen men kommer att kontrollera med den första förutgåvan som beräknas komma till december 2015. Den färdiga versionen lär komma på senvintern och först då kommer alla funktioner att vara på plats. Nu saknas vissa funktioner från gamla Disgen och det förekommer några buggar i Gedcomtolkningen, men det har man lovat skall vara ordnat innan slutversionen. Den som vill veta detaljer kan läsa här.

Tidigare provkörningar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...